Heel wat mensen worstelen de dag van vandaag met de steeds toenemende digitalisering in onze maatschappij. Afspraken maken met de bank, de dokter en het gemeentehuis moeten steeds vaker met de computer. Een ticketje kopen voor een concert, inschrijven voor een kamp voor de kinderen of een kaartje kopen voor de bus moet dikwijls digitaal. En zelfs praten met mensen gebeurt vandaag evenveel via de smartphone als op straat.
Deze tendens tegenhouden is quasi onmogelijk, maar vanuit de gemeente wilden we wel bekijken welke digitale ondersteuning we aan burgers konden bieden. Er werd werk gemaakt van een heel breed aanbod dat er voor zorgt dat inwoners ergens terecht kunnen met hun digitale vragen. Het project werkt probleemoplossend en biedt tegelijk kansen tot levenslang leren.
Het project Samen Digitaal werd op 2 september gelanceerd en kan meteen op een grote belangstelling rekenen. Thematische sessies en lessenreeksen lokken erg veel deelnemers en de Digihelpers lossen heel wat persoonlijke vragen van burgers op. Dat wijst duidelijk op de hoge nood en meerwaarde die Samen Digitaal biedt.